Zwangeren
  • Direct een afspraak
  • Ruime openingstijden
  • Multidisciplinaire samenwerking
  • Persoonlijke aandacht

Ben je zwanger of net bevallen en heb je last van?

  • Lage rug- en/of bekkenpijn
  • Urineverlies
  • Verzakkingsgevoel (zwaar of drukkend gevoel in het kruis)
  • Hevige of continue drang om te plassen
  • Moeizaam kunnen plassen
  • Terugkerende blaasontstekingen
  • Een verkorte ophoudtijd voor zowel urine als ontlasting
  • Ontlastingsverlies of een gevoel van dreigend verlies
  • Moeizaam kunnen ontlasten
  • Pijn in de bekkenbodem (vagina, perineum en/of  anus)
  • Seksuele problemen, zoals pijn bij het vrijen of minder gevoel

Bekkenpijn

Tijdens de zwangerschap ontstaan er veranderingen in de banden en spieren rond je bekken. Het weefsel wordt als het ware “slapper”. Dit is normaal tijdens de zwangerschap en is ook nodig om ruimte te maken voor je groeiende kindje en om het lichaam voor te bereiden op de bevalling.
De veranderingen in de spieren kunnen echter ook invloed hebben op de stabiliteit van je bekken en lage rug, wat soms gepaard gaat met pijn. Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen krijgt hier in meer of mindere mate last van. De pijn kan uitstralen naar de liezen, het schaambeen, de SI-gewrichten, de billen en/of de onderrug.
Bij ongeveer 1 op de 5 vrouwen leiden de klachten tot afname van hun activiteiten. Typische activiteiten die moeizaam gaan zijn bijvoorbeeld: draaien in bed, traplopen, lang staan, lang lopen en opstaan uit een stoel.
Meestal trekt de pijn weer weg als je rust neemt. Je moet op zoek naar een nieuw evenwicht tussen wat je lichaam kan en wat jij doet of wilt doen. Dit vraagt dus aanpassing. De meeste klachten herstellen vrij snel na de bevalling.
Mocht je geen grip op je klachten krijgen tijdens je zwangerschap of lijken de klachten na je bevalling niet te herstellen, neem dag gerust contact met ons op. Mogelijk kunnen wij je helpen met de nodige adviezen, oefeningen en behandeling.

Bekkenbodemproblemen

Ondanks dat lichte klachten van urineverlies tijdens de zwangerschap er tijdelijk ‘bij kunnen horen’ is het belangrijk je bewust te zijn van je bekkenbodemspieren en de manier waarop je plast of je plas juist probeert op te houden. Goede controle over je bekkenbodemspieren kan de kans op klachten na de bevalling of op latere leeftijd verkleinen.
Je kunt tijdens de zwangerschap of na de bevalling ook last hebben van een zwaar, drukkend gevoel in je onderbuik of bij je vagina. Het zware gevoel kan ontstaan door een sterke toename van de doorbloeding in het buik- en bekkengebied, maar ook het indalen van de baby kan tot extra druk in het bekken leiden. Een drukkend gevoel op het schaambeen of in het kruis kan ook optreden bij bekkenpijn.
In sommige gevallen ervaren vrouwen ook een zogenaamd “balgevoel” in de vagina of is er een zichtbare uitstulping. Dit kan een symptoom zijn van een verzakking van baarmoeder, blaas of darmen. Dit heeft dan te maken met een verzwakking van het ophangsysteem van de organen in de buikholte en de verslapping van de bekkenbodemspieren.
Een goede beheersing over je ademhaling in combinatie met goede regulatie van je buikdruk en beheersing van je bekkenbodemspieren is in bovenstaande gevallen erg belangrijk.

Samenwerking zwangerschapsyoga Veronique van Veenendaal

Tijdens de zwangerschap verandert er veel in je lichaam. Je moet vaak een nieuwe balans zien te vinden in de verdeling van je energie. Je draagt zorg voor je groeiende kindje. Net zo belangrijk is het goed te blijven zorgen voor jezelf. Voldoende tijd voor ontspanning is daarbij essentieel. Ontspanning kun je op verschillende manieren vorm geven. Zwangerschapsyoga is een vorm van ontspanning die wij zwangere vrouwen van harte aanbevelen.

In de afgelopen jaren is een fijne samenwerking ontstaan met Veronique van Veenendaal. Zij verzorgt samen met haar collega’s  Marije en Petra cursussen zwangerschapsyoga in het Geboortecentrum PUUR in Hoofddorp en Hillegom. Bij vrijwel elke groep cursisten komt een van ons bij een lesavond langs om informatie te geven over bekkenfysiotherapie en kunnen vragen over aanwezige klachten gesteld worden.

Gedurende de cursus is er ook steeds aandacht voor eventuele klachten en kunnen zo op tijd adviseren eens voor beoordeling bij ons langs te komen.

Meer informatie over de cursussen.

Samenwerking Mom in Balance

Naast het belang van ontspanning, onderschrijven wij het positieve effect van blijven bewegen en sporten tijdens de zwangerschap. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt sporten tijdens de zwangerschap positief bij te dragen aan de gezondheid van moeder en kind.

Een mooi voorbeeld van aandacht voor bewegen tijdens de zwangerschap, zijn de trainingen bij Mom in Balance. De trainsters van Mom in Balance hebben kennis van de veranderingen in het lichaam tijdens een zwangerschap en hebben tijdens de trainingen ook aandacht voor de bekkenbodem.

Ook bij de trainingsgroepen van Mom in Balance (Haarlemmermeerse Bos en Toolenburgerplas) komt één van ons een keer langs om informatie te geven over bekkenfysiotherapie en kunnen vragen over aanwezige klachten gesteld worden.

Meer informatie over Mom in Balance